22. listopadu 2013

Cizrna na Paprice s Pórkem

Jedno z mých nejoblíbenějších jídel. Velmi chutné, velmi jednoduché a pokud nemáte poblíž nějaký bioobchod, seženete potřebné suroviny i v každém větším supermarketu. Původní recept je z Biokuchařky Hanky Zemanové, která nedávno vyšla v reedici. Náhodou jsem po ní sáhla v jednom knihkupectví a dost mě překvapila. Krásné fotky, jednoduché, zdravé a chutně vypadající recepty z nichž je kolem 90% vegan. Navíc opět z poměrně běžně dostupných surovin. Jestli se tedy poohlížíte po nějakém dárku k vánocům, ze kterého byste měli sami užitek a nemohli být přímo obviněni z vegan propagandy, tohle je ta správná volba. 


Recept jsem trochu poupravila dle vlastních chutí, ale i když se budete držet toho v kuchařce, budete úspěšní. Pro cca 4 osoby.

Ingredience:
3 plechovky cizrny nebo cca 600 gr sušené cizrny
2 velké cibule
1 a 1/2 lžíce kvalitní sladké papriky
asi 1/2 litru zeleninového vývaru nebo vody s kvalitním zeleninovým bujónem (např. sypký Alnatura)
2 větší pórky, omyté a nakrájené na šikmé proužky
cca 250 ml rostlinné nebo ořechové smetany (doporučuji např. sojovou AlproSoya nebo ovesnou Oatly)
1 citrón
sezamový či olivový olej
pepř a sůl


Postup:
Pokud používáte sušenou cizrnu propláchněte ji a přes noc (či na 5 - 10 hodin) namočte. Poté ji slijte, znovu zalijte vodou a v hrnci přiveďte k varu. Vařte asi 1,5 hodiny do měkka. Krémovější a chutnější bude cizrna uvařená v papiňáku (cocotte minute), ale to neumím. Pokud papiňák vlastníte, stáváte se automaticky papiňák-masterem level pro a určitě to zvládnete i bez mého návodu.
Pokud jste stejně jako já líní a používáte cizrnu v plechovkách, stačí, když je umíte otevřit. 
Když máte uvařenou cizrnu nebo otevřené konzervy, můžete se pustit do vaření.
Cibuli nakrájejte na drobno a orestujte ji na oleji ve větším hrnci (cca 5 minut), poté přidejte papriku a restujte ještě minutu až dvě (ne moc dlouho, aby paprika nezhořkla). Zaljite 1/2 litrem vývaru - já ho připravuji tak, že dvě konzervy cizrny sliji do misky, do této tekutiny přidám vodu do požadovaného množství (1/2 litru) a přidám lžíci Alnatura bujónu. Nechte povařit do měkka. Mezitím obsah jedné plechovky cirzny včetně tekutiny rozmixujte do hladka tyčovým mixérem. Rozmixovaná cizrna poslouží jako super zahušťovadlo. Když je cibulka v hrnci měkká, rovněž ji spolu s vývarem rozmixujte tyčovým mixérem. Do hrnce přidejte rozmixovanou cizrnu i nerozmixované luštěniny a nakrájený pórek. Opět přiveďte k varu a na mírném plameni vařte dokud pórek nezměkne. Poté sejměte z ohně, vmíchejte rostlinnou smetanu a šťávu z půlky citrónu. Ochutnejte a dochuťte další citrónovou šťávou, pepřem, solí, příp. špetkou sladké papriky. 


Podávejte s pečivem, rýží nebo těstovinami.

Pin It Now!

26 komentářů:

Lucie řekl(a)...

taky vařívám cizrnu podle Hanky a je prostě úžasná, i když trošku nefotogenická, tobě se povedla náramně :-)

Unknown řekl(a)...

Přesně tenhle recept máme doma hodně v oblibě - zvlášť když je takovýhle počasí! Musí se jen najít dobrovolník, který vyjde na zahrádku pro pórek :D

Michaela řekl(a)...

nedávno jsem také vařila....a je výborná

gabrielakre řekl(a)...

Miluju cizrnu!! Takže tohle stoprocentně vyzkouším:))

Andie Chambers řekl(a)...

Hanka Zemanová má některé recepty opravdu vydařené :). Ráda bych tě pozvala na můj blog, kde najdeš články o veganství, kosmetice, módě, poruchách příjmu potravy, receptů a dalších zajímavých věcí. Pokud by se ti u mě líbilo, budu ráda, když zanecháš komentář. :)

www.andie-chambers.blogspot.cz

barina řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.
barina řekl(a)...

Buď trpím veganskou deformací nebo tohle chutná naprosto jako kuře na paprice! Ta kuchařka vypadá skvěle.

Anonymní řekl(a)...

no potes Panbu.......

Sabina řekl(a)...

no to vypadá naprosto dokonale!

Count_Girl řekl(a)...

no mňaaam, dnes som to spravila na obed - vynikajúce! Ďakujem za recept :)

xi řekl(a)...

To vypadá tak úžasně, že mám chuť sníst monitor!!! To musím zkusit :)
Mám na blogu teď článek na téma Mléko a rakovina a chtěla jsem tě poprosit, jestli bys mi jako veganka mohla tohle téma nějak okomentovat, moc by mi to pomohlo, vědět tvůj názor :)
http://stellardaydream.blogspot.cz/2013/11/mleko-rakovina.html

Tereza řekl(a)...

Nezkoušela jste s kokosovým mlékem? "Fungovalo" by, nebo? :) (veganskou kuchyní se zatím jenom inspiruju :)

Pupa řekl(a)...

Pokud vám nevadí chuť kokosového mléka, tak určitě není problém :) možná to můžete zkusit udělat trochu exotičtější přidáním citronové šťávy nebo kari?

dontwannabestuckedinthemiddle řekl(a)...

Naprosto vynikající!:-P

bara řekl(a)...

tohle bude neco pro mne.

Unknown řekl(a)...

uvařeno, snědeno - jen se zaprášilo a nestíhala jsem koukat jak to mizlo. Paráda.

Stepanka_Corculum řekl(a)...

Jdu vařit! právě teĎ! :)

Anonymní řekl(a)...

Vařila jsem dnes a je to božské! :)

barina řekl(a)...

S doma uvařenou cizrnou to prostě není ono. Nikdy není tak hedvábně jemná jako z plechovky...
Malý typ: když není vývar ani bujon, je fajn přidat mrkev a pak ji společně s cibulí rozmixovat ;)

Kris(týnka) řekl(a)...

takže ted jsem to dovařila a musím říct, že tak dobré "žrádlo" jsem už dlouho neměla, dokonce to předčí i mojí nejmilovanější čočku, určitě o tom napíšu na blog! baječný recept!!!

Andy řekl(a)...

Jé, ta vypadá úžasně! Jen to budu muset zkusit z menší dávky, oni by mi to doma nežrali :D Ale já cizrnu moc ráda :)

Kamki řekl(a)...

luxusní oběd! :) cizrnu bych mohla jíst po kilech- děkuju za další nápad na její zpracování ;)

Trn z paty řekl(a)...

Dnes vyzkoušeno -z pohankoveho mléka a bez vývaru. I tahle varianta stala za to. Diky, nedělám naposled.:-)

Nat řekl(a)...

Je to výborný, ale zkazila jsem si to Alpro smetanou. To je taková pachuť :D

Anonymní řekl(a)...

dnes som vyskúšala a je to výborné... ďakujem :)

Karel řekl(a)...

Zrovinka si to vaříme, už po čtvrté. Naposledy to bylo v říjnu loňského roku a užili jsme si to náramně. Když nám slehlo, šli jsme na procházku do lesa. Počasí bylo dokonalé a snad i pár hub jsme našli a po cestě domů jsme si povídali o tom jak nám chutnal oběď.

Teď posloucháme Báru Basikovou a kuchtíme tuhle parádu. Těšíme se až si po jídle budem povídat. Venku je moc příjemná bouřka.

9.5/10

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...